Åtta tips för att få en bra start på nya jobbet

adult-blur-depth-of-field-1181717.jpg

Att börja på en ny arbetsplats kan vara svårt på olika sätt. Oavsett om du får ett jobb inom samma bransch eller en helt ny kommer det vara nya arbetsuppgifter, arbetskamrater och förväntningar på dig. Här kommer 8 tips om hur du få en bra start på ditt nya jobb.

Se lediga jobb i Skellefteå just nu.

  1. Var inte blyg – prata med dina kollegor!

    Kanske känner du någon på arbetsplatsen sedan innan, kanske inte. Oavsett kommer du tjäna på att våga vara prata med folk redan från början. Våga prata med folk lunchen och kafferasten. Ju snabbare du lär känna dina kollegor, desto snabbare kommer du känna dig bekväm på jobbet, och då både jobbar du och mår bättre.

  2. Tro inte att du måste kunna allt från början

    Som ny på jobbet vill man ofta komma in och prestera direkt. Visst, det är jättebra att visa att man vill bidra, men sätt inte för höga krav på dig själv. Du kommer lära dig, ingen förväntar sig att du ska kunna allt direkt.

  3. Kom i tid!

    Kan låta som en av de mest självklara sakerna, men är inte att underskatta. Första intrycket är viktigt för hur man uppfattas på arbetsplatsen. Att komma i tid är en enkel sak att göra, och är inte heller mycket att begära.

  4. Lägg bort mobilen

    När man är bland folk man inte känner är det lätt att gömma sig bakom en skärm. Vi gör det hela tiden, på bussen, när vi väntar på någon eller i väntrummet hos tandläkaren. Men våga låta bli mobilen på din nya arbetsplats, både när du jobbar och i fikarummet. Du kommer att upplevas som seriös och trevlig.

  5. Ta för dig

    Visst, du ska inte känna att du måste klara av allt. Men de saker du faktiskt känner dig bekväm i ska du göra fullt ut. Visa för dina kollegor vad du kan och kom ihåg – av alla som sökte jobbet var det DU som fick det!

  6. Våga fråga

    Våga fråga de som jobbat där länge och vet hur saker fungerar. Ingen ser ner på någon som vill lära sig nya saker, tvärtom visar du att du verkligen bryr dig.

  7. Se till att du vet vad du ska göra

    Se till att prata med chefen innan så du vet exakt vilka arbetsuppgifter som ska göras. Missförstånd kan lätt ske och kommunikation är det enklaste sättet att motverka det.

  8. Ligg lågt med åsikter

    Det är jättebra att vilja utveckla någonting och bidra med hur man kan göra saker. Men var försiktig i början med att tycka för mycket om hur saker ska gå till. Det är lätt att uppfattas som en besserwisser, och kanske är det du som inte förstår än varför saker görs på ett visst sätt.

allmänAlbin Mannberg