Bli mer effektiv på jobbet med dessa enkla knep

 

Att göra bra ifrån sig på jobbet är något som de allra flesta strävar efter. Man vill visa sig duktig och engagerad för chefen och sina medarbetare, men det kan ändå vara svårt att hitta motivation ibland. Här kommer några tips om hur man kan göra så man både orkar och hinner mer på jobbet.

daydreaming-desk-girl-6384.jpg

Planera
Kanske det viktigaste av allt. Gå alltid igenom vad som behöver göras för veckan eller dagen och fundera på hur lång tid varje sak kommer ta. Planera inte in fler saker än du tror du har tid för, det är bättre att hinna göra fler saker än att inte hinna med det man hade tänkt.

Jobba när du jobbar
Mobilen plingar till, såklart vill du se vad det är för någonting. Forskning visar att det tar ungefär 90 sekunder för hjärnan att komma in i arbetsuppgiften efter att man blivit avbruten. Du måste inte läsa meddelanden så fort de dyker upp på skärmen, spara sådant till rasten!

Att be om hjälp visar på intresse
Visst, du ska tro på dig själv, men du ska inte tro att du kan klara allt på egen hand. Var inte rädd att fråga andra om du behöver hjälp med något. Det innebär inte att folk tycker att du inte klarar av något, tvärtom visar du att du bryr dig om att det ska bli så bra som möjligt.

Våga sätta gränser
Många arbeten innebär att du ofta får med dig jobbet hem via till exempel mail, Facebook och Twitter. Kom ihåg att hjärnan också behöver vila, du jobbar sämre om du är trött.

Fundera över dina möten
Möten är en klassisk tidsfälla. Självklart behövs möten ibland, men ofta kan ett telefonsamtal räcka. Se alltid till att det finns ett tydligt syfte inför ett möte, annars kan du lika gärna vara utan.

Lediga jobb i Skellefteå just nu

 
allmänAlbin Mannberg